Sculptuur van de maand
Elke maand schenken we aandacht aan één sculptuur en beeldhouwer in Nederland. Uit de openbare ruimte, privé collectie of musea. We lichten de sculptuur en biografie van de beeldhouwer toe en laten we zien hoe divers de Nederlandse beeldhouwkunst is. Ter inspiratie, hoop of misschien wel troost.
januari 2024
Pieter d’Hont
Arbeid, Geloof, Kunst en Wetenschap
Zwijndrecht
(1967)
Pieter d’Hont – Arbeid, Geloof, Kunst & Wetenschap (1967)
De fontein werd destijds besteld in de jaren 60 door de gemeente Zwijndrecht om de stad een meer stedelijke allure te geven. Pieter d’Hont werkte met tussenpozen aan deze enorme opdracht en geloofde dat een goede samenleving moest bestaan uit de componenten: geloof, arbeid, kunst én wetenschap. Dat zijn de vier levensgrote figuren die je ziet aan de rand van de immense fontein. De Arbeid wordt gesymboliseerd door een werker die over het land tuurt met zijn hand boven het hoofd. De oudere vrouw met de half gespreide armen staat voor het Geloof. Een Pierrot met luit & bloem staat voor de Kunsten en de Wetenschap wordt verbeeld door de man met een rol papier en een meetlat. Het geheel wordt bekroond door een indrukwekkend groot beeld: Moeder en een zwemmend kind die symbool staan voor het leven. Pieter d’Hont geloofde dat de vier karakters ook belangrijk waren voor een menswaardig bestaan. Niet geheel onbelangrijk in deze tijden.
TECHNIEK
Materiaal beelden & Fontein:
Brons & Kalksteen
Maten Fontein:
24 diameter
Lengte zuil & beeld:
Ca. 6 meter
Plaats:
Rotonde Koninginneweg / Burgemeester Doumaweg
Zwijndrecht
De Arbeid
Het Geloof
De Kunsten
De Wetenschap
Pieter d’Hont (1917-1997)
Pieter d’Hont (1917– 1997) was de officieuze stadsbeeldhouwer van Utrecht en heeft meer dan 50 beelden achtergelaten, waaronder het beeld van Anne Frank aan het St. Janskerkhof waar nog elke week bloemen bij gelegd worden.
Zijn werk is figuratief en hevig beïnvloed door zijn leraar professor Jan Bronner en diens opvatting over “kunst in dienst van de samenleving”. Vroeg werk van d’Hont was vooral beeldhouwwerk als ornament aan gebouwen, met duidelijke Amsterdamse School invloeden. Later concentreerde hij zich meer op het vrijstaand ruimtelijke beeld. Waarbij hij de beelden niet langer polijst, maar de structuur van de klei tot onderdeel maakt van de expressieve kracht van het beeld.
De meeste bekendheid verwierf hij met het Edison beeldje dat ieder jaar wordt uitgereikt tijdens de Music Awards. Daarnaast portretteerde hij vele bekende Nederlanders, onder wie koningin Beatrix. Een ander hoogtepunten uit zijn werk: de fontein in Zwijndrecht. Kunst in dienst van de samenleving.