Sculptuur van de maand

Elke maand schenken we aandacht aan één sculptuur en beeldhouwer in Nederland. Uit de openbare ruimte, privé collectie of musea.            We lichten de sculptuur en biografie van de beeldhouwer toe en laten we zien hoe divers de Nederlandse beeldhouwkunst is. Ter inspiratie, hoop of misschien wel troost.

december 2024

Paulus van Vianen

Aanbidding der Herders – 1607

 

Paulus van Vianen – Aanbidding der Herders – 1607

Een beeldhouwwerk dat aansluit bij deze periode van het jaar is ‘De aanbidding der herders’ van Paulus van Vianen. Weliswaar net als het vorige werk een reliëf maar dan van gedreven zilver. Dat betekent dat je van de achterkant de vormen in de voorstelling drijft. Dat is heel lastig maar ook razend knap. Het is soms moeilijk te zien wat het precies voorstelt maar de virtuositeit en het vakmanschap in hoog- en laag reliëf van Vianen straalt ervan af. Niet zo gek want de opdrachtgever was de Habsburgse keizer Rudolf II. Een fervent kunstliefhebber en dol op ambachtelijke perfectie en sierlijke, ingewikkelde maniëristische kunstvoorstellingen.

Bijzonder in dit werk is hoe Van Vianen de religieuze symboliek weer geeft en tegelijk een menselijke, bijna intieme sfeer oproept door de dynamiek tussen de figuren. In het midden zie je Maria met Jezus in een kribbe omringd door de os, de ezel, een vastgebonden schaap  wat een verwijzing naar Lam Gods (Agnus Dei) Daar omheen een hond en een haan met verschillende herders. Die laatste zien er trouwens niet echt Hollands uit maar Boheems. De lokale bevolking die Van Vianen observeerde toen hij in Praag werkte aan het hof van Rudolf II.

Als je vlak boven het hoofd van Maria kijkt, zie je hoever het perspectief reikt. In de verte is een stadspoort met mensen te zien. Hoe verder je kijkt hoe dunner en ijler de gedreven lijnen. Boven de wolken zijn verschillende engelen. De engel in het midden zweeft onder ster van Bethlehem en draagt een banderol met o.a. de tekst: Gloria in Excelsis Deo. (Eer aan God in den hoge) Mooi detail, de onderkant van haar rechtervoet is te zien hierdoor komt het perspectief nog beter tot zijn recht.   

De knielende herder, links onderin, steunt met zijn rechterhand op een steen. Zijn kleding, portemonnee en dolk zijn zeer gedetailleerd weergegeven. Leuk detail, zijn staf verdwijnt in de grond. Daaronder zie je de hand steunend op de steen waar de signatuur van de beeldhouwer is gedreven: PVV 1607.

De herder rechts is bijna net zo driedimensionaal weergegeven en ook zijn staf verdwijnt in de grond. Achter hem een doedelzakspeler. Dat lijkt wat vreemd maar is een verbeelding van het aardse, feestelijke én pastorale van de scene. Boven hem in de achtergrond een herder die van een hooizolder afkomt.

In 1979 werd het werk, met steun van de Vereniging Rembrandt en de Rijksmuseum-Stichting, verworven door het Rijksmuseum waar het sindsdien deel uitmaakt van de kunst en wonderkamer op de tweede verdieping. Die zaal staat vol met dit soort kunstwerken. Echt een aanrader.

 

TECHNIEK

Beeld:
Zilver – hoog reliëf

Afmetingen:
31,9 x 22,7 x 3 cm

Plaats:
Rijksmuseum
Zaal: kunst- wonderkamer

 

Maria met Jezus omringd door de Os, de ezel, de haan, het lam en de hond

Engel met banderol

Signatuur op de rots onder hand van de herder

Herder en doedelzak speler

Bio Paulus van Vianen (1570 -1613)

Paulus van Vianen werd rond 1570 geboren in Utrecht, in een familie van kunstenaars en ambachtslieden. Zijn vader, Willem van Vianen, was een edelsmid en leidde hem op. Zijn oudere broer, Adam van Vianen, zou later ook uitgroeien tot een vooraanstaand edelsmid en werd bekend met de zogenaamde kwabstijl. Paulus verliet Utrecht na de opleiding bij zijn vader en reisde door Duitsland, Oostenrijk en Bohemen (het huidige Tsjechië). Een gebied waar de beste edelsmeden van het Europese continent zaten. Hij trad in dienst bij invloedrijke opdrachtgevers en werkte o.a in München, Wenen en Praag. Hier werd hij uiteindelijk edelsmid werd aan het keizerlijke hof van Rudolf II (1552–1612). Deze was zeer kunstminnend, een groot verzamelaar en opdrachtgever en wordt gezien als een van de grootste beschermheren van kunst en wetenschap uit die tijd. Door deze prominente positie kreeg Paulus’ carrière een grote impuls en gaf het hem de ruimte om zijn kunst nog verder te verfijnen. Uiteindelijk zou hij niet meer terugkeren naar de Lage Landen en overleed hij in 1613 in Praag.

Het portret hiernaast is gemaakt rond 1600 door de schilder Cornelis Ketel maar onder kunsthistorici wordt betwist of Paulus van Vianen hier echt is afgebeeld. Het illustreert de kruisbestuiving tussen verschillende kunstdisciplines in de Nederlandse Gouden Eeuw. Niet alleen de vaardigheden van beide kunstenaars worden weergegeven maar werpt ook licht op de sociale en professionele netwerken binnen de artistieke gemeenschap van die tijd. Daarom krijgt de toeschrijving van ons het voordeel van de twijfel.