Sculptuur van de maand

Elke maand schenken we aandacht aan één sculptuur en beeldhouwer in Nederland. Uit de openbare ruimte, privé collectie of musea.            We lichten de sculptuur en biografie van de beeldhouwer toe en laten we zien hoe divers de Nederlandse beeldhouwkunst is. Ter inspiratie, hoop of misschien wel troost.

Januari 2024

Arbeid, Geloof, Kunst, Wetenschap, Leven

(1967)

 

Pieter d’Hont – Arbeid, Geloof, Kunst, Wetenschap, Leven (1967)

De fontein werd destijds besteld in de jaren 60 om Zwijndrecht een meer stedelijke allure te geven. Pieter d’Hont werkte met tussenpozen aan deze enorme opdracht en geloofde dat een goede samenleving moest bestaan uit de componenten: geloof, arbeid, kunst én wetenschap. Dat zijn de vier levensgrote figuren die je ziet aan de rand van de immense fontein. De arbeid wordt gesymboliseerd door een werker die over het land tuurt met zijn hand boven het hoofd. De oudere vrouw met de half gespreide armen staat voor het geloof. Een Pierrot met luit & bloem staat voor de kunsten en de wetenschap wordt verbeeld door de man met een rol papier en een meetlat. Het geheel wordt bekroond door een indrukwekkend groot beeld: Moeder en een zwemmend kind die symbool staan voor het leven. Samen vormen ze vijf begrippen die belangrijk zijn voor een menswaardig bestaan. Niet geheel onbelangrijk in deze tijden.

 

TECHNIEK

Beelden:
Brons

Fontein:
Muschelkalksteen

Diameter fontein:
24 meter

Plaats:
Rotonde Koninginneweg – Burgemeester Doumaweg te Zwijndrecht

Kunsten

Wetenschap

Arbeid

Geloof

Pieter d’Hont (1917-1997)

Pieter d’Hont was de officieuze stadsbeeldhouwer van Utrecht en heeft meer dan 50 beelden achtergelaten, waaronder het beeld van Anne Frank, aan het St. Janskerkhof waar nog iedere dag bloemen bij gelegd worden.

Zijn werk is figuratief en hevig beïnvloed door zijn leraar professor Jan Bronner en diens opvatting over “kunst in dienst van de samenleving”. Vroeg werk van d’Hont was vooral beeldhouwwerk als ornament aan gebouwen, met duidelijke Amsterdamse School invloeden. Later concentreerde hij zich meer op het vrijstaand ruimtelijke beeld die hij maakte in zijn prachtige atelier Manenburg – Utrecht. Waarbij hij de beelden niet langer polijst, maar de structuur van de klei tot onderdeel maakt van de expressieve kracht van het beeld. 

De meeste bekendheid verwierf hij met het beeldje Edison, dat ieder jaar wordt uitgereikt tijdens de Edison Music Awards. Daarnaast portretteerde hij vele bekende Nederlanders, onder wie prinses Beatrix. Een ander hoogtepunten uit zijn werk: de fontein in Zwijndrecht. Kunst in dienst van de samenleving.