Sculptuur van de maand

Elke maand schenken we aandacht aan één sculptuur / beeldhouwer in Nederland. Uit de openbare ruimte, privé collectie of musea.      
We lichten de sculptuur en de beeldhouwer toe en laten we zo zien hoe divers de Nederlandse beeldhouwkunst is.
Ter inspiratie, hoop en misschien soms wel troost.

april 2024

1 PK Automaat

(2000)

 

Willem Lenssinck – 1PK Automaat (2000)

De beelden van Willem Lenssinck komen regelrecht uit een fictieve werkelijkheid, een werkelijkheid die een heel eigen historisch perspectief verbeeldt. Ontsproten uit vernuft van mechanisme en eigentijdse productiemogelijkheden, regisseert hij zijn fantasiewereld tot in de perfectie. Uren slijpen, lassen, ciseleren en patineren zorgen voor een spannend oppervlak. Hij besteedt alle zorg aan een evenwichtige esthetiek van de buitenkant zodat niets het krachtvertoon van zijn vaak imposante beelden kan verstoren. Er zijn trouwens opvallend veel beelden die kracht tot uitdrukking brengen en daardoor komen paarden frequent voor in Lenssincks oeuvre.

In PK Automaat komen twee werelden uit zijn jeugd samen. Een paardenhoofd gestileerd naar een Volvo automatische versnellingsbak. Hiermee symboliseert hij het paardentijdperk uit zijn jeugd. De opkomst van de automobiel en de mens die almaar sneller wil. De teugels van het paard gaan automatisch in de gas- en koppelingskabel.
De twee paardenbeentjes op de plek van de cardan-as zijn rudimentair. Als overblijfsel van een vergeten wereld. De paardenkracht werd al spoedig PK en door automotoren verdrongen. Door het samenvoegen van paard en machine werkt de hightech uitstraling van dit beeld heel vervreemdend.

TECHNIEK

Materiaal beeld :
Brons, aluminium, graniet en Belgisch hardsteen

Afmetingen beeld:
148 x 160 cm

Oplage
2/3

Plaats:
Particuliere collecties: Zürich, Zwitserland / Limburg an der Lahn, Duitsland

1 PK Automaat 
Tentoonstelling
Louwman Museum (2016)

Detail 1 PK Automaat

Willem legt leerlingen zijn ideeën uit

Monografie Willem Lenssinck

     Willem Lenssinck – 1947

Na de kunstacademie begon hij als ontwerper van keramische gevelpanelen en tableau’s voor scholen en gemeenten. Sinds 1972 is hij onafhankelijk kunstenaar en vormgever van een indrukwekkend vrij oeuvre. Thema’s in zijn werk: vrouwen- en wachter figuren, stieren en paarden, die vaak een sciencefiction-achtige uitstraling hebben. In 50 jaar tijd vonden meer dan 56 unieke sculpturen hun weg naar musea en verzamelaars in binnen- en buitenland.  (o.a British Museum, museum Beelden aan Zee, museum de Buitenplaats, Nederlands Tegelmuseum, Collectie Noack-Berlin, collectie IHK Hannover).  
In 1991 ontving hij de Pieter d’Hont-prijs en in 1993 werd hij onderscheiden met de Zien en Weergeven Hans van Dokkum prijs van het Utrechtse Genootschap Kunstliefde. 
Zijn monografie ‘Willem Lenssinck’ vescheen 2007 ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag. Daarnaast ontwerpt hij meubels en lampen in staal en aluminium. Lenssinck is dé pionier en voorloper op het gebruik 3D technieken in de beeldhouwkunst en schreef daar een gedetailleerd boek over. Regelmatig doceert hij aan iedereen die het horen wil hierover in binnen- en buitenland naast diverse lezingen over zijn werk en inspiratiebronnen. 
In 2016 waren negen grote sculpturen, met thema ‘paard en machine’, te zien tijdens de expositie ‘Horse-Power’ in het Louwman museum te Den haag. Hij ziet de automobiel als ‘Cultuurdrager’ van de 20e eeuw.  Afgelopen 26 april 2024 is hij vanwege zijn verdiensten voor de Nederlandse Beeldhouwkunst onderscheiden met lintje tot Officier in de Orde van Oranje Nassau.